divendres, 31 d’agost del 2007

Tot torna

Com en un bucle que sembla que no té fi, la història es repeteix una vegada i una altra.Això ho podem comprovar, entre moltes altres coses, amb les modes de la roba: si primer van tornar els '60 i els '70, ara ho fan els '80 amb les seves converse i aviat ho faran les "ombreres" i els pentinats glam.En un altre ordre de coses, la llengua també està sotmesa a aquest bucle històric i un home n'és el responsable, qualsevol coolhunter us ho podrà dir: Benet XVI ha tornat a permetre les misses en llatí.Vist així no sembla gran cosa, però segur que d'aquí a uns anys el llatí tornarà a ser una llengua de comunicació important.Perquè això no us agafi amb els pixats al ventre us regalo un petit recull de frases com les que hi ha en els diccionaris d'idiomes perquè en el futur no us sentiu tan ignorants quan algú se us adreci en llatí i pogueu bellugar-vos còmodament en les situacions més quotidianes.
(Recollit gràcies a CPI que alhora ho havia recollit de la MIT).


Animadvertistine, ubicumque stes, fumum recta in faciem ferri?
Mai t'has fixat que, estiguis on estiguis, el fum et ve a la cara?

Quo signo nata es?
De quin signe ets?

Braccae illae virides cum subucula rosea et tunica Caledonia-quam elenganter concinnatur!
Aquests pantalons verds queden molt bé amb aquesta samarreta rosa i la jaqueta escocesa!

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
És un plec a la toga o és que t'alegres de veure'm?

Fac ut gaudeam
Alegra'm el dia

Non calor sed umor est qui nobis incommodat
No és la calor, és la humitat el que molesta

Nullo metro compositum est
No rima

Non curo.Si metrum non habet, non est poema
No m'importa.Si no hi ha rima, no és un poema

Re vera, potas bene
De veritat, beus massa

Sic faciunt omnes
Ho fa tothom

Sentio aliquos togatos contra me conspirare
Crec que alguns togats conspiren contra mi

Nihil est, in vita priore ego imperator Romanus fui
Això no és res, en una vida anterior vaig ser emperador de Roma

Di! Ecce hora! Uxor mea me necabit!
Déu! Mira quina hora és! La meva dona em matarà!

Noli me vocare, ego te vocabo
No em truquis, ja et truco jo

Vacca foeda
Vaca estúpida

Mellita, domi adsum!
Amor , ja sóc a casa!

Fac me cocleario vomere!
Enmordassa'm amb una cullera!

O! Plus! Perge! Aio! Hui! Hem!
Oh! Més! Segueix! Si! Oh! Hmmm!

Ventis secundis, tene cursum
Segueix la corrent

Magister Mundi sum!
Sóc el Rei del Món!

Te audire no possum, musa sapientum fixa est in aure
No et sento, tinc un platan ficat a l'orella

Fac ut vivas
Busca't la vida

Caesar si viveret, ad remum dareris!
Si Cèsar visqués, esteries encadenat a un rem!

Utinam barbari spatium proprium tuum invadant!
Que els bàrbars envaeixin els teu espai personal!

Utinam logica falsa tuam philosophiam totam suffodiant!
Que la lògica defectuosa infesti el teu sistema filosòfic!

(enganxina pel paraxocs)
Sona si latine loqueris
Toca la botzina si parles llatí

Catapultam habeo.Nisi pecuniam aomnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane mittam
Tinc una catapulta.Dona'm tots els diners o et llençaré una pedra enorme pel cap

Si hoc signum legere potes, operis boni in rebus latinus alacribus et fructuosis potiri potes
Si pots llegir aquest cartell, podràs aconseguir una bona feina en el dinàmic i ben pagat món del llatí

2 comentaris:

Unknown ha dit...

jajajaja molt bones! :-)

en especial, m'ha agradat aquesta:

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
És un plec a la toga o és que t'alegres de veure'm?

Salut!!

cargol ha dit...

No, si sempre m'alegro de veure't, és que no l'he planxada i...aaahhh! que era broma! je, je.

Al què anàvem, que són imprescindibles per les teves pròximes vacances a Ciutat del Vaticà.Si veus al Papa li demanaràs un autògraf per mi? gràcies, sabia que podia confia en tu.

Com a frase jo em quedo (més en la linia Rovell d'ou) amb

Te audire no possum, musa sapientum fixa est in aure
No et sento, tinc un platan ficat a l'orella

...tot i que sospito que la traducció "musa sapientum = platan" no és la més fidel, perquè deu ser?